Praktische informatie over fysiotherapie

Sinds 1 januari 2006 kunt u rechtstreeks naar de fysiotherapeut als u klachten heeft aan uw houding- en bewegingsapparatuur.

Stappenplan voor uw behandeling

Sindsdien is het niet nodig om eerst een verwijzing van een huisarts of een specialist meer te ontvangen. Wanneer u geen verwijzing heeft ontvangen kunt u zich gewoon bij onze praktijk in Middelharnis telefonisch/e-mail melden om een afspraak te maken voor de eerste screening. 

Om te kijken of er een indicatie is voor behandeling met fysiotherapie worden er tijdens de screening enkele vragen gesteld over de klacht. Daarbij wordt ook gekeken of het misschien verstandig is om alsnog een afspraak bij de huisarts te maken om deze klachten te verhelpen. Het kan namelijk zijn dat de pijn of klacht niet in eerste instantie een probleem is die met fysiotherapie vermindert of verwijdert kan worden.

Wanneer dit het geval is vragen wij uw toestemming om contact op te nemen met uw huisarts om een afspraak te maken.

Na de screening

Wanneer uit de screening blijkt dat dat er een indicatie is voor een fysio behandeling volgt er een intake en een onderzoek. Dan zal er naast het vragen van eventueel aanvullende gegevens een lichamelijk onderzoek plaatsvinden.

Het belangrijke hierbij is dat de fysiotherapeut niet alleen naar de klacht kijkt maar ook onderzoekt waardoor en hoe de klacht is ontstaan. We bekijken ook of u andere lichamelijke problemen heeft die toe te schrijven zijn aan deze klacht. Daarmee gaan we een behandelplan opstellen.  Zo mogelijk wordt er een prognose gegeven en daarnaast zal er een afspraak voor een (vervolg)behandeling worden gemaakt.

Het kan ook zijn dat u doorverwezen bent geworden door een huisarts of specialist. Als dat het geval is vindt er geen screening meer plaats, omdat dit door de verwijzende huisarts als is geschied.

De werkwijze na de screening is echter hetzelfde als wanneer u een verwijzing heeft ontvangen van een huisarts of specialist.

Afspraak

Komt u voor het eerst? Dan verzoeken wij u op uw 1e afspraak uw verzekeringspasje en uw identiteitsbewijs mee te nemen zodat wij de juiste gegevens kunnen invoeren en de intake vlot kunnen laten verlopen. Verandert u van verzekeraar, laat het ons direct weten. Heeft u reeds een afspraak, dan hoeft u zich niet te melden maar kunt u plaatsnemen in de wachtruimte.

Bereikbaarheid

Onze praktijk is op werkdagen dagelijks bereikbaar. Mocht u onverhoopt ons antwoordapparaat krijgen, spreekt u dan uw naam en telefoonnummer in en u wordt z.s.m. teruggebeld door één van onze therapeuten.

Afzeggen

Indien u, om welke reden dan ook, uw afspraak niet kunt nakomen geeft u dit dan z.s.m. maar uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch door aan de praktijk (zijn wij niet geopend dan kunt u een bericht achterlaten op ons antwoordapparaat). Zegt u niet op tijd af dan wordt de gereserveerde tijd bij u in rekening gebracht.